تریبون آزاد برای موسیقی سنتی ایران

نقد ، بررسی ، آخرین اخبار و هر آنچه مربوط به موسیقی سنتی ایران زمین

اخبار

بزرگداشت فرامرز پايور دوشنبه 23 آذر در مسجد جامع شهرك غرب برگزار مي‌شود.

عباس سجادي مدير موسسه نغمه شهر در مراسم تشييع پيكر مرحوم فرامرز پايور كه صبح امروز از مقابل تالار وحدت برگزار شد، گفت: مراسم بزرگداشتي براي اين هنرمند روز دوشنبه 23 آذر در مسجد جامع شهرك غرب برگزار مي‌شود.

وي ادامه داد: اين مراسم ساعت 15 الي 16:30 در اين مكان برگزار خواهد

*********************************************************

حسن كسايي نوازنده برجسته ني در پيامي درگذشت فرامرز پايور را تسليت گفت.

‌ حسن كسايي در اين پيام آورده است: نمي‌دانم كه امروز در سوگ استاد فقيد فرامرز پايور بايد گريست يا در اندوه هرچه فقيرتر شدن موسيقي‌مان؟

با رفتن پايور چراغ ديگري از موسيقي ايران خاموش شد. چراغي كه روشن كردنش به اين سادگي‌ها و به اين زودي‌ها ديگر ميسر نمي‌شود.

وي در ادامه اين پيام آورده است: اما موسيقي چه كسي بخواهد و چه كسي نخواهد، همچون آفتاب عالم تاب مي‌ماند و مي‌درخشد و به عهده جوانهاست كه با گرايش به فرهنگ اين مشعل را براي آيندگان تابنده دارند.

مي‌رسد روزي كه ما نيز نيستيم. اما قدر و منزلت نوازنده و آهنگساز براي آيندگان معلوم مي‌شود و رنج‌هاي ما براي نگهباني از حريم و حرمت موسيقي معلوم‌تر.

كسايي در پايان آورده است:

يك عمر رفيق بزم احباب شديم

يك عمر به هجر در تب و تاب شديم

گفتند همه آخر و افسانه شدند

ما نيز به آن فسانه در خواب شديم.

*********************************************************

آلبوم موسيقي «صوفي» به خوانندگي «محمد معتمدي» در بازار موسيقي منتشر شد.

 

‌ در اين اثر كه توسط شركت فرهنگي-هنري ماهور منتشر شد، قطعاتي از موسيقي سنتي به چشم مي‌خورد.

اين مجموعه شامل اجراي بداهه‌خواني و بداهه‌نوازي در دستگاه‌هاي شور و چهارگاه است كه توسط نوازندگاني چون سينا جهان آبادي:كمانچه و حسين رضايي‌نيا نوازنده دف و محمد معتمدي: خواننده به چشم مي‌خورد.

به گزارش فارس،‌ محمد معتمدي چندي پيش كنسرتي را در پاريس برگزار كرد كه با استقبال مخاطبان مواجه شد.

 *********************************************************

شهرام ناظري و عليرضا افتخاري بعد از خاكسپاري پيكر فرامرز پايور بر سر مزار او به اجرا پرداختند.

مراسم تشييع پيكر فرامرز پايور نوازنده برجسته سنتور صبح امروز از مقابل تالار وحدت برگزار شد.در اين مراسم بعد از سخنراني اساتيد موسيقي و همراهان اين نوازنده پيكر پايور بر دستان هنرمندان و مردم به سوي قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشييع شد.

بنابراين گزارش،‌پس از خاكسپاري محمد موسوي نوازنده ني به اجرا پرداخت و سپس شهرام ناظري قطعه بشنو از ني را خواند.بعد از اجراي ناظري ، عليرضا افتخاري نيز ابياتي را در دستگاه همايون اجرا كرد.

به گزارش فارس،‌فرامرز پايور نوزانده سنتور و آهنگساز 18 آذر دارفاني را وداع گفت.

*********************************************************

رونمايي از سومين آلبوم "سياوش ناظري" نوازنده و خواننده متفاوت ايراني ، به دليل همزماني با مراسم تشييع جنازه استاد فقيد زنده ياد " فرامرز پايور" به تاخير افتاد.

به نقل از بنياد فرهنگي هنري رودکي، مراسم رونمايي از آلبوم "گه بي گه " قرار بود امروز (شنبه) در تالار وحدت انجام شود که به روز دوشنبه موکول شد.

"سياوش ناظري" خواهرزاه "شهرام ناظري" استاد بزرگ موسيقي اصيل ايراني است؛ وي در سال 1358 ( 1979 ) در تهران متولد شد و از کودکي آواز خواندن را شروع کرد. ناظري از 9 سالگي فراگيري دف را به صورت خودآموز آغاز کرد و در کنار يادگيري دف، توانست رديفهاي آوازي استاد دوامي و استاد کريمي را فرا بگيرد. سياوش، صاحب سبک و انديشه‌اي نو در خوانندگي ، تلفيق شعر و موسيقي ، آهنگسازي و دف نوازي است .

وي از 16 سالگي به صورت حرفه‌اي وارد دنياي هنر شد و نخستين بار در آلبوم "حيراني" شهرام ناظري به نوازندگي ساز دف پرداخت.

سياوش ناظري ديدگاهها و انديشه‌هاي جديدي دارد و آثاري که ارائه نموده است در هيچ يک از قالب هاي موسيقايي مانند سنتي ، پاپ و تلفيقي نمي گنجد . وي نام " موسيقي شعر " را براي موسيقي خود برگزيده است .

از سياوش ناظري تاکنون دو آلبوم " رقص و آتش " ، و آلبوم "هرا " منتشر شده است.

**********************************************

داود گنجه ای قائم مقام خانه موسیقی به همراه معاون اجرایی این نهاد از بیژن کامکار در بیمارستان عیادت کردند.

داود گنجه ای با حضور در بیمارستان توس جویای حال و وضعیت بیژن کامکار خواننده و نوازنده رباب و دف گروه کامکارها شد .

در این دیدار هوشنگ کامکار(برادر ارشد و مدیر هنری گروه کامکارها) از عمل جراحی موفقیت آمیز بیژن کامکار خبر داد و ابراز امیدواری کرد به زودی بیژن به وضعیت عادی برگشته و در جمع خانواده کامکارها به فعالیت هنری خویش ادامه دهد.

همچنین در این عیادت بیژن کامکار با ابراز تاسف از درگذشت استاد فرامر پایور ، این ضایعه را به خانواده ایشان و جامعه فرهنگی و هنری کشور تسلیت گفت .

بیژن کامکار متولد 1328 در ارومیه همچون دیگر اعضاء خانواده نزد حسن کامکار(پدر) به فراگیری موسیقی پرداخت . با خوانندگی در رادیو سنندج فعالیت حرفه ای خود را آغاز کرد .نخستین ساز انتخابی او تمبک بود؛سپس ملودیکا و تارنوازی را آغاز کرد.او از نخستین کسانی بود که در مقام نوازنده تنبک به گروه شیدا پیوست اما پس از چندی با آمدن ارژنگ وی به نوازندگی رباب و دف روی آورد و تا کنون نقش بسیار موثری در گروه کامکارها ایفا کرده است.

بیژن کامکار در ادامه درمان عارضه گوارشی خود پس از نزدیک به دو سال روز گذشته مجددا مورد عمل جراحی قرار گرفت و هم اینک در بیمارستان توس بستری است.

***********************************************

در كنسرت قونيه بنياد مولانا از محمدرضا شجريان تقدير مي‌كند

 واحد مرکزی خبر، ایسنا: امشب در اولين شب كنسرت محمدرضا شجريان در قونيه، بنياد مولانا از استاد آواز ايران تقدير مي‌كند. اسين چلبي قائم مقام بنياد بين‌المللي مولانا گفت: امروز استاد شجريان با صداي داوودي‌اش در بهشت را بر روي عاشقان مولانا مي‌گشايد.اين نغمه داوودي را حضرت حق به استاد شجريان براي شنيدن و سيراب كردن انسانهاي عاشق هديه داده است. بيست‌ودومين نواده مولانا يادآور شد: دو سال پيش در سال جهاني مولانا در دانشگاه تهران استاد شجريان با ما بسيار مهربانانه و متواضعانه برخورد كردند.مي‌دانيم كه استاد شجريان استاد مسلم و بي‌بديل آواز ايراني هستند و از اينكه دعوت بنياد بين‌المللي مولانا را براي اجرا در مقبره مولانا در قونيه قبول كردند تشكر فراوان مي‌كنيم. وي با اشاره به اجراي محمدرضا شجريان پس از سي‌ سال در قونيه به ايسنا گفت: استاد شجريان سالهاست با اجراي آواز ايراني و اشعار مولانا و شاعران بزرگ، دنيا را به يكرنگي، وحدت و صلح دعوت كرده است و بنياد مولانا براي پاسداشت اين هدف و كار بزرگ قبل از اجراي كنسرت از مقام شاخص استاد شجريان تقدير مي‌كند. چلبي در پايان ابراز خرسندي كرد: استاد شجريان به عنوان يك دوست و عاشق مولانا امروز و روزهاي آينده در قونيه براي خيل عاشقان مولانا اجراي موسيقي دارند. كنسرت استاد شجريان بنا به دعوت رسمي بنياد بين‌المللي مولانا از امشب 21 آذر ماه و در شب‌هاي ديگر در 22 ، 24 و 25 آذرماه در قونيه برپا مي‌شود.

***********************************************

انتشار کتاب الفباي موسيقي

 واحد مرکزی خبر، فارس: كتاب الفباي موسيقي نوشته ايموجن هولست كتاب كليات و مرجعي در آموزش موسيقي است. اميد رهنمايي مترجم كتاب الفباي موسيقي در مقدمه با اشاره به ضرورت وجود كتابي مرجع كه كليات موسيقي را توضيح مي‌دهد نوشته است: «مقصود اصلي ترجمه اين كتاب افزودن به بعد غايب كتاب‌هاي آموزشي موسيقي ايران است. كتاب اولين بار در سال 1936 توسط انتشارات آكسفورد به چاپ رسيد و ناشر آن اين كتاب را متممي فوق العاده براي فشرده فرهنگ موسيقي آكسفورد نوشته مايكل كندي قلمداد مي‌كند. گذشته از اين رويكردكما بيش تارخي كتاب به شيوه تجربه شده در تاريخ موسيقي غرب است. اين كتاب همچنين علاوه بر كليات به برخي از جزييات نيز مي پردازد.» اين كتاب علاوه بر 13 بخش اصلي كتاب ضميمه‌اي هم با عنوان كدا دارد. الفباي موسيقي، ريتم و وزن، تنش و آرامش، كنترپوآن، آكوزد، نسبت مايه‌ها، هارموني بندي، فرم و ساختار موسيقي در قرون شانزده و هفده، سبك موسيقي در ابتداي قرن هجدهم، سبك در انتهاي قرن هجدهم، موسيقي قرن نوزدهمي، اركستر كامل امروزي و دوري از سنت موسيقي در قرن بيستم عنوان بخش‌هاي كتاب هستند. مؤسسه فرهنگي هنري ماهور اين كتاب را در 244 صفحه با قيمت 5هزار تومان منتشر كرده است.

 

+ نوشته شده در  شنبه بیست و یکم آذر 1388ساعت 23:34  توسط پژمان  | 

اخبار استاد پایور

شجریان: بزرگ مرد موسیقی ایران رفت


چه مصیبتی از این غمناکتر که بزرگ مرد موسیقی ایران را از دست دادیم.



محمدرضا شجریان با بیان این مطلب و با اظهار تاسف شدید از درگذشت استاد پایور  گفت: دریغا که ما این بزرگ مرد تاریخ موسیقی ایران را از دست دادیم و من به قدری متاثر هستم که فعلا نمی توانم از از ویژگی های و بزرگی های این مرد سخنی بگویم.


این استاد ‌آواز در ادامه افزود:متاسفانه من در مراسم تشییع پیکر زنده یاد استاد پایور نیستم چرا که فردا برای اجرای کنسرت در قونیه عازم ترکیه هستیم اما دلم اینجاست و امیدوارم دوستان در مراسم تشییع و خاکسپاری این مرد بزرگ به نحو شایسته ای ادای دین کنند .


لینک خبر:


http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=997409


پایور، خداوندگار سنتور بود


من درگذشت استاد پایور، استاد مسلم سنتورنوازی را به همه هنردوستان، اهل دل، اهل نظر و هم میهنان عزیز تسلیت می گویم. آقای پایور در موسیقی بسیار منظم و منضبط بودند و اولین کسی بودند که سنتور را به نحوه ای که امروز نواخته می شود، برای مردم تدوین کردند.


ایشان تألیف های بسیار ارزشمندی در زمینه موسیقی سنتی ایران داشتند. از جمله؛ دستور مقدماتی سنتور، سی قطعه چهار مضراب برای سنتور، ردیف چپ کوک برای سنتور و مجموعه ای ازا ردیف ها و تصنیف هایی که قدما ساخته و نواخته بودند که ایشان آنها را به نت تبدیل کرده بود. بیشتر این تصنیف ها متعلق به میرزاعبدالله دوامی بود.


بسیاری از نوازندگان به نام سنتور کشورمان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم شاگرد استاد پایور هستند و نواختن سنتور را با ردیف های مقدماتی ایشان شروع کردند. افرادی چون مرحوم پرویز مشکاتیان، پشنگ کامکار، رضا شفیعیان و ... . من خودم یکی از شاگردان ایشان بودم و در محضرشان سنتورنوازی را آموختم.


استاد پایور از نظر اخلاق گروهی و برخورد با افرادی که با ایشان کار می کردند، فردی بسیار با اخلاق، منظم، منضبط و شفاف بودند. سه نفر از اعضای گروه ما (بیدل) پیش از این با ایشان همکاری داشتند و همیشه استاد پایور را فردی توصیف می کنند که علاوه بر نظم و انضباط همیشگی در روابط با دیگر اعضای گروه بسیار شفاف و محترمانه برخورد می کردند. این احترام همیشه حتی در صحبت با دیگران هم رعایت می شد و جلب توجه می کرد.


باز هم درگذشت این استاد بزرگ را به همه شاگردانشان، اهالی هنر و هنردوستان تسلیت می گویم.


 


شهرام ناظری : مکتب پایوری زنده خواهد بود / آخرین اثر نیمه تمام ماند


زنده یاد استاد فرامرز پایور در نوازندگی و آهنگسازی صاحب سبک و مکتبی شده بود که برای همیشه در تاریخ موسیقی ایران زنده خواهد ماند.



شهرام ناظری با بیان این مطلب گفت : از درگذشت این استاد بزرگ موسیقی بسیار متاسف شدم و این ضایعه اسف بار را به جامعه فرهنگی  و به همه مردم ایران تسلیت می گویم.


وی با بیان اینکه وجود و حضور استاد پایور در عرصه موسیقی ایران تاثیرات انکارناپذیری داشته است افزود: استاد پایور در حقیقت جانشین به حق استاد ابوالحسن صبا و ویراستار شیوه سنتور نوازی در ایران بود.


ناظری با اشاره به آخرین کار مشترکش با استاد پایور گفت :  من در آخرین اثر استاد درکنارش بودم؛ ایشان حدود هفت - هشت تصنیف قدیمی را با تنظیم خاصی آماده اجرا کرده بود وما بیش از شش ماه در دفتر کارش در خیابان سهروردی تهران تمرین می کردیم اما قبل از اینکه به استودیو برویم متاسفانه ایشان دچار بیماری شد و کار ما متوقف شد؛ مدتی بعد،هنگامی که استاد بهبودی نسبی پیدا کرد من و اعضای گروه را ترغیب می کرد تا ما کار را در استودیو ضبط کنیم و با اصرار ایشان من به اتفاق هوشنگ ظریف، سعید ثابت،محمد اسماعیلی وبقیه دوستان و اعضای گروه به استودیو رفتیم اما غیبت استاد پایور آنقدر سنگین بود که ما نتوانستیم بدون حضوراستاد و بدون آن انرژی مثبتی که ایشان داشت کار را ضبط کینم.


این استاد آواز در ادامه با ابراز تاسف از نیمه کاره ماندن آخرین اثر استاد گفت : من پیش خودم نام این اثر را "آخرین اثر" گذاشته بودم و اینک که استاد از میان ما رفته است این کار نیز برای همیشه نیمه تمام باقی ماند.


شهرام ناظری در پایان گفت : آخرین باری که استاد را دیدم قبل از سفر اخیرم به آمریکا برای کنسرت در نیویورک بود و همین چند روز پیش که بازگشتم به یکی از دوستان گفتم که می خواهم دوباره به دیدن استاد بروم که متاسفانه امروز این خبر ناگوار را شنیدم و بسیار متاسف شدم که گوهر های پاک موسیقی ایرانی یکی یکی از دست می روند و افسوس که بیشتر ما از فرصت های باقیمانده غافل هستیم.


 لینک خبر:



http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=997479

 

فرامرز پايور نوازنده‌ي برجسته سنتور و آهنگساز در سن 77 سالگي از دنيا رفت.


 

اين هنرمند موسيقي متولد 1311 در تهران است.از سال 1328 تحت تعليم ابوالحسن صبا قرار گرفت و پس از شش سال موفق به فراگيري دوره‌ي كامل رديف موسيقي ايراني (روي سنتور) و دريافت تقديرنامه‌اي از صبا شد.


 

وي آموختن موسيقي را در محضر عبدالله دوامي، موسي معروفي و ... ادامه داد و مدتي هم نزد امانوئل مليك اصلانيان وحسين دهلوي آهنگسازي آموخت.


 

فرامرز پايور همكاري خود را از سال 1334 با اركستر شماره‌ي يك اداره‌ي هنرهاي زيبا آغاز نمود و از سال 1338 استاد هنرستان موسيقي ملي بود.


 

ضمن آن، كنسرت‌هاي بسياري را در سراسر دنيا به عنوان تكنواز سنتور و سرپرست گروه‌ها به اجرا در آورد.


 

در سال 1342 براي تحصيل زبان به انگلستان رفت و پس از گذراندن دوره‌اي سه‌ساله موفق به دريافت درجه‌ي تخصصي زبان انگليسي از دانشگاه كمبريج (cambridge) شد. در اواخر همين دوره تحصيلي،چند برنامه تك‌نوازي سنتور را همراه با سخنراني‌هاي براي معرفي موسيقي ايراني در دانشگاه‌هاي لندن و كمبريح اجرا كرد و به قول خودش، تحصيل زبان انگليسي را در خدمت معرفي موسيقي ايراني گرفت.


 

پايور در سال 1345 گروه سازهاي ملي را با شركت هنرمنداني برجسته درتالار رودكي تهران تشكيل داد كه اين گروه هم‌چنان بانام گروه فرامرز پايور به فعاليت خود ادامه مي‌دهد.


 

گردآوري تنظيم و ارائه‌ي آثار هنرمندان قديمي موسيقي ايران مانند: درويش‌خان، عارف قزويني، مرتضي ني‌داوود، عبدالله دوامي، علي‌اكبر شيدا و ... بخشي از فعاليت‌هاي گسترده‌ي اوست.


 

لينك خبر:


 

http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1453361


 

فرامرز پايور به‌دليل ايست قلبي و مشكل تنفسي درگذشت


 

 


 

فرامرز پايور هنرمند برجسته و آهنگساز، نوازنده برجسته‌ي سنتور پس از گذراندن يك دوره طولاني بيماري درگذشت.


 

سايت خانه موسيقي اعلام كرد:استاد فرامرز پايور هنرمند برجسته صبح امروز ـ 18 آذر ماه ـ در بيمارستان شهيد با هنر اقدسيه به دليل ايست قلبي و مشكل تنفسي درگذشت.


 

استاد پايور از شاگردان صبا بود و اثار مكتوب او در دانشگاه‌ها و هنرستان‌هاي موسيقي تدريس مي‌شود.


 

او همچنين گروهي به نام پايور داشت كه نوازندگاني چون هوشنگ ظريف، محمد اسماعيلي، حسن ناهيد ، رحمت الله بديعي، جليل شهناز، شادروان اصغر بهاري، شادروان حسين تهراني ، محمد موسوي، محمد اسماعيلي ، شهرام ناظري ، محمدرضا شجريان و.... در آن به نوازندگي و خوانندگي مشغول بودند.


 

پايور هنرمندي بود كه با ممارست و پيگيري ساز سنتور را از انزوا بيرون كشيد و ان را در گروه‌هاي موسيقي جاي داد.


 

خانه موسيقي ضايعه درگذشت اين هنرمند را به خانواده ايشان و جامعه موسيقي كشور و همچنين علاقمندان ايشان تسليت گفته است.


 

لينك خبر:


 

http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1453507


 

استاد فرامرز پایور درگذشت


 

فرامرز پایور استاد اسطوره ای موسیقی ایرانی و نوازنده برجسته سنتور ساعتی پیش درگذشت.


 


لحظاتی پیش پزشک معالج استاد پایور در یکی از بیمارستانهای تهران با اندوه فراوان درگذشت این استاد را تائید کرد.


 

استاد فرامرز پایور حدود یازده سال پیش دچار سکته مغزی شد واز همان زمان کلیه فعالیتهای هنری وی متوقف شده و در منزل به سر می برد.


 

 فرامرز پایور در ۲۱ بهمن سال ۱۳۱۱ در تهران به دنیا آمد. پدرش هنرمند نقاش و استاد زبان فرانسه در دانشگاه تهران و پدربزرگش مصورالدوله، نقاش چیره‌دست دوره قاجار بود که با نواختن ویولن، سنتور و سه‌تار آشنایی داشت. پایورآموزش موسیقی را نزد استاد ابوالحسن صبا آغاز کرد و همچنین از محضر استادانی چون عبدالله دوامی و نورعلی برومند بهره برد.


 

 فرامرز پایور یکی از برجسته‌ترین شاگردان استاد صبا بود و تا سال ۱۳۳۶ که استاد صبا درگذشت از آموزشهای وی بهره برد.


 

وی از سال ۱۳۳۳ فعالیت خود را در وزارت فرهنگ و هنر وقت و از سال ۱۳۳۷ تدریس سنتور را در هنرستان عالی موسیقی ملی آغاز کرد.


 

زنده یاد پایور به عنوان آهنگسازی تحصیل کرده که در نوازندگی سنتور به سبک و شیوه خاص خودش دستیافته بود هارمونی و کمپوزیسیون را در کلاس استاد بزرگ آن زمان، امانوئل ملیک اصلانیان آموخت. در سال ۱۳۴۱ برای ادامه تحصیلات کلاسیک از طرف وزارت فرهنگ و هنر به انگلستان فرستاده شد. از دانشگاه کمبریج در زبان و ادبیات انگلیسی دانشنامه گرفت و در تمام این سالها تلاش فراوانی در جهت معرفی موسیقی ایرانی و سنتور به محافل علمی و هنری دنیا داشت.


 

فرامرز پایور در بیش از نیم قرن فعالیت حرفه ای خود صدها اثرمکتوب و صوتی منتشر وصدها برنامه صحنه ای در ایران و اکثر نقاط جهان اجرا کرد که همگی در اعتلا و ارتقاء کیفی موسیقی ایرانی تاثیرات فراوانی برجای گذاشت.


 

در سال 1386 و در آخرین تجلیلی که خانه موسیقی از وی کرد خواهر ایشان تندیس و لوح تقدیر را از طرف وی دریافت کرد.


 

مراسم تشییع و خاکسپاری زنده یادفرامرز پایور در خبرهای بعدی اعلام می شود.

 

بيوگرافي استاد فرامرز پايور كه در خبر ساعت 13:30:38 بر روي خروجي ايسنا قرار گرفته از كتاب موسيقي‌دانان ايراني نوشته‌ي پژمان اكبرزاده استفاده شده است.


در اين بيوگرافي آمده است:«اين هنرمند موسيقي متولد 1311 در تهران است.از سال 1328 تحت تعليم ابوالحسن صبا قرار گرفت و پس از شش سال موفق به فراگيري دوره‌ي كامل رديف موسيقي ايراني (روي سنتور) و دريافت تقديرنامه‌اي از صبا شد.



وي آموختن موسيقي را در محضر عبدالله دوامي، موسي معروفي و ... ادامه داد و مدتي هم نزد امانوئل مليك اصلانيان وحسين دهلوي آهنگسازي آموخت.



فرامرز پايور همكاري خود را از سال 1334 با اركستر شماره‌ي يك اداره‌ي هنرهاي زيبا آغاز نمود و از سال 1338 استاد هنرستان موسيقي ملي بود.



ضمن آن، كنسرت‌هاي بسياري را در سراسر دنيا به عنوان تكنواز سنتور و سرپرست گروه‌ها به اجرا در آورد.



در سال 1342 براي تحصيل زبان به انگلستان رفت و پس از گذراندن دوره‌اي سه‌ساله موفق به دريافت درجه‌ي تخصصي زبان انگليسي از دانشگاه كمبريج (cambridge) شد. در اواخر همين دوره تحصيلي،چند برنامه تك‌نوازي سنتور را همراه با سخنراني‌هاي براي معرفي موسيقي ايراني در دانشگاه‌هاي لندن و كمبريح اجرا كرد و به قول خودش، تحصيل زبان انگليسي را در خدمت معرفي موسيقي ايراني گرفت.



پايور در سال 1345 گروه سازهاي ملي را با شركت هنرمنداني برجسته درتالار رودكي تهران تشكيل داد كه اين گروه هم‌چنان بانام گروه فرامرز پايور به فعاليت خود ادامه مي‌دهد.



گردآوري تنظيم و ارائه‌ي آثار هنرمندان قديمي موسيقي ايران مانند: درويش‌خان، عارف قزويني، مرتضي ني‌داوود، عبدالله دوامي، علي‌اكبر شيدا و ... بخشي از فعاليت‌هاي گسترده‌ي اوست.



آثار:



چندين صفحه تك‌نوازي سنتور با تمبك حسين تهراني، گل‌هاي تازه 133 و 158 با آواز محمدرضا شجريان، آثاري با ويلن ابوالحسن صبا.



كاست‌هايي شامل تكنوازي و همنوازي با علي‌اصغر بهاري، جليل شهناز، محمد اسماعيلي ... و خوانندگاني چون علي رستميان، حميدرضا نوربخش و ...



آثار چاپ شده: ترانه و اتود دشتي، دستور سنتور (چاپ 1340)، سي‌قطعه چهار مضراب براي سنتور (چاپ 1351)، پرنيان (دو نوازي براي تار و سنتور _ چاپ 1358)، گفت‌وگو (براي ويلن و سنتور _ 1358)، رديف چپ كوك براي سنتور (1359)، تئوري موسيقي (1362)، رديف ابتدايي براي سنتور (1367)، رهگذر (براي فلوت و سنتور _ چاپ 1368)، رديف آوازي و تصنيف‌هاي قديمي به روايت عبدالله دوامي (1378).»


 


لينك خبر:


http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1453552



منبع : ايسنا
آثار استاد پایور
 
  • شهرناز (فرامرز پایور، حسین تهرانی)
  • پرنیان (فرامرز پایور)
  • ضرباهنگ (فرامرز پایور، حسین تهرانی)
  • شهرآشوب (فرامرز پایور، حسین تهرانی)
  • دلنواز (فرامرز پایور، حسین تهرانی)
  • کرشمه (اجرای آثار درویش‌خان با ارکستر)
  • پریزاد (اجرای آثار درویش‌خان با ارکستر)
  • دلکش (اجرای آثار درویش‌خان با ارکستر)
  • دستگاه ماهور و سه‌گاه (فرامرز پایور، هوشنگ ظریف و محمد اسماعیلی)
  • نغمه‌هایی در دستگاه شور و ماهور (ارکستر پایور)
  • شور، چهارگاه، به یاد حبیب سماعی (فرامرز پایور)
  • دستگاه همایون (فرامرز پایور، محمد اسماعیلی)
  • رهاورد (فرامرز پایور، جلیل شهناز، محمد اسماعیلی)
  • چهارباغ (گروه اساتید به سرپرستی فرامرز پایور، خواننده: علی رستمیان)
  • ضرب اصول (فرامرز پایور، حسین تهرانی)
  • حاصل عمر (پایور، بهاری، تهرانی)
  • حکایت دل (گروه پایور، خواننده: علی رستمیان)
  • پراکنده (در خارج از ایران به اسم «یادگاری» منتشر شده‌است)
  • ارغوان (گروه پایور، خواننده:علی رستمیان)
  • شب مهتاب (مجموعه تصانیفی که علی رستمیان با گروه پایور خوانده‌است)
  • نوای دل
  • بداهه‌نوازی نوا، راست پنجگاه (فرامرز پایور)
  • رِنگ شهر آشوب (فرامرز پایور)
  • گروه‌نوازی
  • گفتگو (اجرای آثاری از فرامرز پایور)
  • پرده عشاق (گروه پایور، خواننده: محمدرضا نوربخش)
  • سروش بهار (ساخته استاد فرامرز پایور، خواننده: بهرام باجلان)
  • مویه (گروه دلنوازی با همکاری فرامرز پایور، جلیل شهناز، محمد موسوی)
  • دل شیدا (ارکستر پایور، آواز اصفهان، خواننده: شهرام ناظری)
  • کنسرت اساتید موسیقی ایران (گروه اساتید، آواز ابوعطا، خواننده: شهرام ناظری)
  • لیلی و مجنون (گروه پایور، دستگاه شور، خواننده: شهرام ناظری)
  • خلوت گزیده (گروه اساتید به سرپرستی فرامرز پایور خواننده: محمدرضا شجریان)
  • کرشمه نرگس (فرامرز پایور، جلیل شهناز، محمد اسماعیلی)
  • راز دل (گروه اساتید به سرپرستی فرامرز پایور خواننده: محمدرضا شجریان)
  • انتظار دل (گروه اساتید به سرپرستی فرامرز پایور خواننده: محمدرضا شجریان)
  • انتشار مجموعه‌ای از آثار پایور به پاس نیم قرن فعالیت هنری وی از سوی موسسهٔ ماهور
  • هفت پیکر
  • آواز محمود کریمی (سنتور: فرامرز پایور، سه تار: داریوش صفوت)
  • تنها یک خاطره (فرامرز پایور، محمدرضا لطفی)
  • تعدادی از برنامه‌های گلها با همکاری استاد فرامرز پایور: شماره ۱۰۳، ۱۰۷، ۱۲۳، ۱۲۴، ۱۳۳، ۱۳۷، ۱۵۰، ۱۵۶، ۱۵۸، ۱۶۲، ۱۸۱، ۱۸۲، ۱۸۳، ۱۸۵، ۱۰۲
  • شهرناز (فرامرز پایور، حسین تهرانی)
  • پرنیان (فرامرز پایور)
  • ضرباهنگ (فرامرز پایور، حسین تهرانی)
  • شهرآشوب (فرامرز پایور، حسین تهرانی)
  • دلنواز (فرامرز پایور، حسین تهرانی)
  • کرشمه (اجرای آثار درویش‌خان با ارکستر)
  • پریزاد (اجرای آثار درویش‌خان با ارکستر)
  • دلکش (اجرای آثار درویش‌خان با ارکستر)
  • دستگاه ماهور و سه‌گاه (فرامرز پایور، هوشنگ ظریف و محمد اسماعیلی)
  • نغمه‌هایی در دستگاه شور و ماهور (ارکستر پایور)
  • شور، چهارگاه، به یاد حبیب سماعی (فرامرز پایور)
  • دستگاه همایون (فرامرز پایور، محمد اسماعیلی)
  • رهاورد (فرامرز پایور، جلیل شهناز، محمد اسماعیلی)
  • چهارباغ (گروه اساتید به سرپرستی فرامرز پایور، خواننده: علی رستمیان)
  • ضرب اصول (فرامرز پایور، حسین تهرانی)
  • حاصل عمر (پایور، بهاری، تهرانی)
  • حکایت دل (گروه پایور، خواننده: علی رستمیان)
  • پراکنده (در خارج از ایران به اسم «یادگاری» منتشر شده‌است)
  • ارغوان (گروه پایور، خواننده:علی رستمیان)
  • شب مهتاب (مجموعه تصانیفی که علی رستمیان با گروه پایور خوانده‌است)
  • نوای دل
  • بداهه‌نوازی نوا، راست پنجگاه (فرامرز پایور)
  • رِنگ شهر آشوب (فرامرز پایور)
  • گروه‌نوازی
  • گفتگو (اجرای آثاری از فرامرز پایور)
  • پرده عشاق (گروه پایور، خواننده: محمدرضا نوربخش)
  • سروش بهار (ساخته استاد فرامرز پایور، خواننده: بهرام باجلان)
  • مویه (گروه دلنوازی با همکاری فرامرز پایور، جلیل شهناز، محمد موسوی)
  • دل شیدا (ارکستر پایور، آواز اصفهان، خواننده: شهرام ناظری)
  • کنسرت اساتید موسیقی ایران (گروه اساتید، آواز ابوعطا، خواننده: شهرام ناظری)
  • لیلی و مجنون (گروه پایور، دستگاه شور، خواننده: شهرام ناظری)
  • خلوت گزیده (گروه اساتید به سرپرستی فرامرز پایور خواننده: محمدرضا شجریان)
  • کرشمه نرگس (فرامرز پایور، جلیل شهناز، محمد اسماعیلی)
  • راز دل (گروه اساتید به سرپرستی فرامرز پایور خواننده: محمدرضا شجریان)
  • انتظار دل (گروه اساتید به سرپرستی فرامرز پایور خواننده: محمدرضا شجریان)
  • انتشار مجموعه‌ای از آثار پایور به پاس نیم قرن فعالیت هنری وی از سوی موسسهٔ ماهور
  • هفت پیکر
  • آواز محمود کریمی (سنتور: فرامرز پایور، سه تار: داریوش صفوت)
  • تنها یک خاطره (فرامرز پایور، محمدرضا لطفی)
  • تعدادی از برنامه‌های گلها با همکاری استاد فرامرز پایور: شماره ۱۰۳، ۱۰۷، ۱۲۳، ۱۲۴، ۱۳۳، ۱۳۷، ۱۵۰، ۱۵۶، ۱۵۸، ۱۶۲، ۱۸۱، ۱۸۲، ۱۸۳، ۱۸۵، ۱۰۲
  • و آثار بسیار دیگرو آثار بسیار دیگر
  • تالیفات استاد پایور

  • دستور سنتور، ۱۳۳۵
  • سی قطعه چهارمضراب برای سنتور، ۱۳۵۱
  • هشت آهنگ اجرای سنتور، ۱۳۵۷
  • گفتگو، ۱۳۵۸
  • ردیف (چپ‌کوک) برای سنتور، ۱۳۵۹
  • دوره چپ‌کوک ردیف استاد صبا، ۱۳۵۹
  • فانوس، ۱۳۶۱
  • رِنگ شهرآشوب، ۱۳۶۳
  • ردیف ابتدایی، ۱۳۶۷
  • رهگذر (دونوازی برای سنتور و فلوت)، ۱۳۶۸
  • ردیف و تصانیف استاد دوامی، ۱۳۷۵
  • مجموعه پیش‌درآمد و رِنگ، ۱۳۷۷
  •  

    + نوشته شده در  پنجشنبه نوزدهم آذر 1388ساعت 11:52  توسط پژمان  | 

    سنتور

    پاییز ۱۳۸۸ ، سنتور درگذشت

    وبلاگ آوای کهن این ضایعه را به هنرمندان عزیز و خانواده آن بزرگوار تسلیت می گوید.

    + نوشته شده در  پنجشنبه نوزدهم آذر 1388ساعت 11:26  توسط پژمان  | 

    اخبار

    دومين جشنواره موسيقي مقامي ترکمني استان گلستان روز پنجشنبه با حضور گروه هاي موسيقي 10 شهرستان در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان گنبد آغاز به کار کرد.

    رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي گنبدکاووس در آيين آغاز به کار اين جشنواره گفت: موسيقيدان ها با خلق يک موسيقي، نظم و هماهنگي را به گوش شنوندگان مي رسانند.

    "محمدرضا داورزني" افزود: همانطور که کشفيات مخرب دانشمندان موجب تخريب و کشتار در اجتماع مي شود ،موسيقي مخرب نيز به تخريب روح و روان شنوندگان منجر مي شود.

    وي گفت: موسيقي خوب طنين روح نوازي است که در دل انسان هاي پاک ساخته شده و به گوش مي رسد.

    او افزود: اين جشنواره به منظور حفظ و اعتلاي موسيقي ترکمني برگزار مي شود و براي تعيين گروه هاي برتر از داوران نمونه استان استفاده مي شود.

    داورزني گفت:اين جشنواره در دوبخش زير 15سال وبالاي 15سال برگزار مي شود.

    او افزود: در بخش زير 15سال،پنج نفر به تکنوازي و "بخشي گري" (‌خوانندگي) مي پردازند و در بخش بالاي 15سال نيز 7گروه در نوازندگي ،10گروه در بخشي گري و 10گروه نيز در ني نوازي رقابت خواهند کرد.

    لينك خبر:

    http://www.irna.ir/View/FullStory/?NewsId=823908



    منبع : ايرنا

    در این برنامه که با استقبال مخاطبان برگزار شد طیفهای مختلفی از ایرانیان مقیم آلمان وهمچنین مخاطبان آلمانی که بیشتر از قشر جوان بودند حضور داشتند.


    قبل از آغاز برنامه حسام الدین سراج با تبریک ایام فرخنده با اشاره به موسیقی سنتی گفت: من همواره جوانان را به گرایش داشتن به موسیقی سنتی و اصیل ایرانی توصیه می کنم چرا که نهایت این نوع موسیقی به مولانا و حافظ و سعدی ختم می شود که هویت ملی ما ایرانیان است.

    در ادامه برنامه گروه بیدل متشکل از رامین کاکاوند (آهنگساز و نوازنده تار و تنبور)، شهرام میرجلالی(نوازنده عود)، محمود فرهمند بافی(نوازنده تمبک)، داود ورزیده (نوازنده نی)، کورش بابایی(نوازنده کمانچه)، بهرام خانی(نوازنده تار) و وحید خسروی (نوازنده دف) با آواز سراج قطعاتی را در دستگاههای نوا، ماهور، شور و آواز بیات اصفهان اجرا کردند.

    در این دو اجرا گروه بیدل قطعات قصه گیسو( دوش در حلقه ما فصه گیسوی تو بود)، داغ جنون ( منم آن عاشق رویت که جز این کار ندانم) شور مستی( مستان سلامت می کنند جان را غلامت می کنند)، بوی بهشت ( تو را نادیدن ما غم نباشد)، سودای دل ( ای یوسف خوش نام ما) را از آلبومهای قصه گیسو، رویای وصل و بوی بهشت ارائه دادند.

    در بینابین قطعات اجرا شده سراج به صورت بداهه خوانی اشعاری را از شهاب الدین سهروردی، مولانا و اقبال لاهوری با همنوازی عود میرجلالی، تار کاکاوند و کمانچه بابایی اجرا کرد : ناله ای کن عاشقانه درد محرومی بگو/ پارسی گو ساعتی و ساعتی رومی بگو( مولانا) ...هزاران سال با فترت نشستم زخود ببریدم و از وی گسستم/ ولیکن سرنوشتم این سه حرف است/ تراشیدم، پرستیدم، شکستم/(اقبال لاهوری).

    در پایان برنامه استقبال گرم حاضران موجب شد تا گروه دوباره به روی صحنه بازگردند و دو قطعه ما بیدلان و صلاح از ما چه می جویی را اجرا کنند.

    برخی از شرکت کنندگان در برنامه با ابراز خرسندی از اجرای موسیقی ایرانی تداوم چنین برنامه هایی را در جهت تقویت پایه های فرهنگ موثر دانستند و ابراز امیدواری کردند گروههای موسیقی سنتی بیشتر در خارج از ایران به اجرای برنامه بپردازند.

    در برنامه نخست گروه بیدل داود ورزیده به عنوان نوازنده نی در گروه حضور داشت که در برنامه بعدی جای خود را به کورش بابایی نوازنده کمانچه داد.

     نخستین برنامه تور کنسرت گروه بیدل در آلمان، روز جمعه 6 آذر در کتابخانه مرکزی شهر برلین و دومین کنسرت جمعه شب در سالن آمفی تئاتر هالیدی مونیخ اجرا شد. این گروه قرار است آخرین برنامه خود را فردا شب در سالن دانشگاه کلن برگزار کند.


    لينك خبر:

    http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=995037



    منبع : مهر

    محمد رضا لطفي: توجه به موسيقي فاخر، لازمه برنامه‌سازي در راديو است

     

    واحد مرکزی خبر، فارس: محمدرضا لطفي گفت: توجه به موسيقي فاخر و خوب را لازمه جذب مخاطب بيشتر براي راديو است. به نقل از روابط عمومي شبكه فرهنگ، محمدرضا لطفي چهارشنبه 11 آذر در اولين كارگاه آموزشي موسيقي كاربردي كه با همت شبكه راديويي فرهنگ برگزار شد، حضور پيداكرد. اين آهنگساز و نوازنده تار، در اين كارگاه به موضوع «موسيقي، ذائقه و مخاطب شناسي» پرداخت و با اشاره به اهميت موسيقي در برنامه‌هاي راديو، توجه به موسيقي فاخر و خوب را لازمه جذب مخاطب بيشتر براي راديو دانست.

    لطفي در اين نشست ضمن بيان سابقه 42 ساله خود در عرصه موسيقي، اهميت صدا را به عنوان عنصري فعال در زندگي انسان متذكر شد و اضافه كرد از اين جهت راديو به عنوان رسانه‌اي كه از طريق صدا بر مخاطب خود تاثير مي‌گذارد، بيش از پيش نيازمند توجه به موسيقي موزون و مطابق با سليقه مخاطب است. لطفي با بيان اين موضوع كه جايگاه موسيقي ايراني در ميان مردم همانند زبان فارسي است، لازمه جذابيت برنامه‌ها را توجه جدي تهيه‌كنندگان و برنامه‌سازان به موسيقي دانست. وي موسيقي را مانند يك پيكره در نظر گرفت كه با قطع كردن آن در طول برنامه، بر ذهنيت مخاطب اثر منفي گذاشته مي‌شود و مخاطب را خسته مي كند. همچنين افزود: راديو با دو نوع موسيقي در برنامه ها مواجه است، يكي، موسيقي جدي كه بايد مناسب با موضوع و محتوا انتخاب شود و ديگري موسيقي بين برنامه‌ها و سخنراني‌ها يا موسيقي آسانسوري است.

    وي خاطرنشان كرد براي جلوگيري از خستگي شنونده، توجه به كاربرد موسيقي اهميت به سزايي دارد و در اين حوزه برگزاري نشست‌هاي تخصصي با حضور موسيقيدانان و تئوريسين‌هاي اين عرصه به همراه ارائه تعريف از انواع موسيقي به خصوص موسيقي يا تلفيقي بسيار راهگشاست. يكي از اهداف برگزاري اين كارگاه آموزشي توسط شبكه راديويي فرهنگ، ايجاد فضايي مناسب براي حضور بيشتر پيشكسوتان عرصه هنر و موسيقي در رسانه ملي به منظور قرار گرفتن ذوق و قريحه نيروهاي جوان در مسير شكوفايي است.

     

    *********************************************************************

    دوسالانه موسیقی جهان اسلام تعطیل شد

     

    واحد مرکزی خبر، مهر: برگزاری اولین دوسالانه موسیقی جهان اسلام که قرار بود دو سال گذشته برگزار شود پس از وقفه های بسیار برای همیشه تعطیل شد. دبیر اولین دو سالانه موسیقی جهان اسلام با اعلام این خبر گفت: متاسفانه بودجه هایی که به بخش فرهنگ و هنر کشور تعلق می گیرد قابل توجه نیست و برخلاف وعده هایی که برای برگزاری این دوسالانه داده شده بود به دلیل کمبود بودجه عملا نتوانستیم به وعده های خود عمل کنیم.

    ایرج نعیمایی در ادامه افزود: فعالیت های کارشناسی برای انتخاب آثار به پایان رسیده و تمام ارتباط ها نیز برقرار شد اما به دلیل محدودیت های بودجه ادامه کار متوقف و نهایتا به تعطیلی کشیده شده است؛ در آغاز این پروژه تمام نهادهای فرهنگی قول همکاری دادند و تا آنجا که امکان داشت حمایت های معنوی صورت گرفته اما از حمایت های مالی برای به سرانجام رساندن این پروژه خبری نیست.

     

    *********************************************************************

    هنرمندان در كنار سيد محمد خاتمي عيد غدير را جشن گرفتند

      هنرمندان و اهالي فرهنگ و ادب صبح امروز ـ 15 آذر ماه ـ در خانه‌ي هنرمندان ايران گردهم آمده بودند تا به رسم هرساله در مراسمي دوستانه و نمادين ميزبان سيد محمد خاتمي ـ رييس موسسه بين‌المللي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها ـ باشند و عيد غدير را جشن بگيرند.

    به گزارش خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،دراين مراسم كه بعد از خيرمقدم موسيقيايي گروه سازهاي كوبه‌اي آغاز شد، مرشد عباس شيرخدا با اجراي خود در مدح علي (ع) به هنرمندان خيرمقدم گفت و سپس احمد مسجد‌جامعي وزير اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامي سخن گفت.

    او با اشاره به سال‌هاي گذشته كه هنرمندان اين مراسم را برگزار مي‌كردند، عنوان كرد: در دوران رياست جمهوري سيد محمدخاتمي،هنرمندان هر سال در مراسمي كه در تالار وحدت برپا مي‌شد به ديدارخاتمي مي‌رفتند و روز عيد را جشن مي‌گرفتند وجاي قدرداني دارد كه در آن ايام خانه‌ي سينما و خانه‌ي هنرمندان اقدام به چاپ سخنان ايشان در قالب كتابي كردند تا سندي از آن روزها برجاي بماند و اگر صلاح باشد مي‌توانند هم‌چنان اين كار را ادامه دهند.

    مسجد جامعي سپس به ساخت فيلمي درباره‌ي زندگي يكي از سرداران ناشناخته‌ي ايراني توسط گروهي از فيلم‌سازان اشاره كرد و گفت: «بازان» سردار رشيد ايراني بود كه در زمان حكومت خسرو پرويز مامور مي‌شود تا پيامبر اكرم(ص) را دستگير كند، اما همزمان با اين اقدام او متوجه مي‌شود كه خسرو پرويز مرده است و از اين كار سرباز مي‌زند.

    وي سپس به روز غدير و انتخاب علي (ع) اشاره كرد و افزود: بيعت با امام علي (ع) در روز غدير هم‌چون خلق آدم در روز «الست» است و به همين دليل از اين روز به عنوان روز «عهد» نيز نام برده شده است. هم‌چنين در اين روز كشتي نوح نجات مي‌يابد و آتش بر ابراهيم گلستان و آدم آفريده و شيطان به بند كشيده مي‌شود.

    او ادامه داد: ما تمامي اين روزها رابه نام «نوروز» مي‌شناسيم و عجيب اين است كه نخستين عيد غدير به لحاظ خورشيدي با روز نوروز هم‌پوشاني دارد و در تمام اين روزها آدم ،نوح ،ابراهيم و ... نامي را برده‌اند و از كسي كمك خواسته‌اند كه به گفته‌ي پيامبر اين نام كسي نيست جز امام «علي» (ع).

    مسجدجامعي با تاكيد بر جايگاه ويژه‌ي اميرالمومنين، ادامه داد: علي (ع) براي ما جايگاه ويژه‌اي دارد و ايرانيان به‌دليل آن حس معنوي و استعدادي كه داشته‌اند، زودتر علي و اسلام را كشف كردند و اين نگاه بي‌شك مبتني بر وحي، انسانيت، خوبي، عدالت و ... است و در آن تفكر سني و شيعه فرقي ندارد، چه بسا كه اقليت‌هاي ديني دراين عرصه فراز‌هاي بسياري را طرح كرده‌اند.

    او در پايان سخنانش شعر معروف «شهريار» را در مدح علي (ع) خواند.

    به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از اين مراسم، «عبدالجبار كاكايي» سه قطعه شعر خواند و سپس «سعيد بيابانكي» رباعي طنزي كه به گفته‌ي خودش در زبان رياست جمهوري خاتمي سروده بود، خواند.

    حسين شاهرخي، نوه زنده‌ياد محمود شاهرخي نيز در بخش ديگري از اين مراسم يكي از اشعار پدر بزرگش را در مدح علي (ع) و سپس محمدعلي شيرازي دو ترانه از سروده‌هايش را براي حاضران قرائت كرد.

    در ادامه گروه موسيقي سنتي ، خليل جوادي نيز طنز اجتماعي را خواند.

    در بخش ديگري از اين مراسم كه به تجليل از هنرمندان اختصاص داشت ،به رسم سال‌هاي گذشته اين بار از مقام هنري«غلامحسين اميرخاني»؛ هنرمند خوشنويسي تجليل شد و تنديس برنزي «مرغ ملكوت» از مجموعه «شمس پرنده» ساخته قدرت‌الله عاقلي توسط سيد محمد خاتمي به اين هنرمند اهدا شد.

    در اين مراسم كه با سخنان سيد محمد خاتمي درباره‌ي جايگاه علي (ع) و روز غدير به پايان رسيد ،هنرمندان و چهره‌هاي هم‌چون رسول صدرعاملي، مازيار ميري، مرتضي كاظمي، عزت‌الله انتظامي، ابراهيم جعفري، داوود گنجه‌اي، محمد سرير، محمد بهشتي، عليرضا بهشتي، رضا كيانيان، پري صابري، محمد رحمانيان، مرضيه برومند، ليلي رشيدي، حبيب‌الله صادقي، داود رشيدي، حسين پاكدل،و ... حضور داشتند.

    لينك خبر:

    http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1451362

    منبع : ايسنا

    *********************************************************************

     

    یک استاد موسیقی آذربایجانی به اتهام آموزش موسیقی در استان اردبیل بازداشت شد

     

     

    استاد موسیقی آذربایجانی که در یکی از شهرهای مرزی استان اردبیل مشغول آموزش موسیقی و تشکیل گروه ارکستر بود توسط مامورین امنیتی حکومت ایران بازداشت شد.

    هویت فرد بازداشت شده تا کنون مشخص نیست اما به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا اتهام این تبعه جمهوری آذربایجان آموزش موسیقی در این شهر مرزی استان اردبیل بوده و بر اساس خبر منتشر شده در این خبرگزاری این استاد موسیقی متهم است که با آموزش موسیقی آذربایجانی و تشکیل گروه ارکستر اقدام به ترویج فرهنگ بیگانه نموده است.

    لينك خبر:

    http://www.sarkhat.com/fa/group/XAO3S61ASF9NPKyRtulebCAcqtMYt1wu/

    منبع : سرخط

    *********************************************************************

    گروه موسيقي سنتي «حوسيان» با قطعاتي جديد در سه روز متوالي در خانه هنرمندان برنامه دارند.

    اين گروه موسيقي در روزهاي هفدهم، هجدهم و نوزدهم آذرماه جاري در دو بخش به اجرا خواهند پرداخت.

    بهنام جاويد، سرپرست و آهنگساز اين گروه، بيان كرد: در بخش اول كنسرت قطعات گروه در جشنواره موسيقي فجر سال گذشته در دستگاه همايون اجرا مي‌شوند.

    وي افزود: بخش دوم نيز شامل قطعاتي است كه تاكنون در هيچ برنامه‌اي اجرا نشده‌اند و در دستگاه نوا نواخته مي‌شوند.

    در اين كنسرت، بهنام جاويد تار، محسن كيوان سنتور، ايمان فتح‌الهي كمانچه، مهدي رنجبر تنبك، بهروز شيري تارباس، محمد حسيني دف و فرزاد هاشمي عود مي‌نوازند.

    لينك خبر  :

     

    http://www.isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1444078

    منبع : ايسنا

    + نوشته شده در  یکشنبه پانزدهم آذر 1388ساعت 22:20  توسط پژمان  |